stokpaardjes

Een jaar of drie geleden stuurde mijn broer mij een link naar een animatiefilmpje bij de lezing van Sir Ken Robinson: Do scools kill creativity? Het blies me volledig omver en ik ging naarstig op zoek naar meer filmpjes van Sir Ken. Ik bekeek alle voordrachten die er te vinden waren. Mijn broer gaf me ook Sir Ken's boek 'Het element' (als passie en talent samenkomen) voor mijn verjaardag cadeau en ik las het in een adem uit. Sindsdien is talentontwikkeling een van mijn stokpaardjes en kan ik me opwinden over leerkrachten die een uitgesproken talent van kinderen volledig over het hoofd zien of specifieke talenten enkel scharen onder het kopje zang, dans, toneel. Ik maakte me boos over staatssecretaris Dekker van OCW die Sir Ken in september 2014 vrijwel woordelijk citeerde maar in essentie de plank volledig missloeg; de laagstscorende kinderen zouden te veel aandacht van leerkrachten vragen waardoor getalenteerde kinderen niet kunnen excelleren. Goeie genade! Dan heb je het wel tot staatssecretaris geschopt maar absoluut niet begrepen wat Sir Ken bedoelt. Je bent als laagstscorende (op taal, lezen en rekenen wel te verstaan) toch niet per definitie ongetalenteerd? Ik ga maandelijks naar een zeer getalenteerde kapper die zo gepassioneerd met zijn vak bezig is dat ze hem wereldwijd uitnodigen voor demonstraties en trainingen. En een aangetrouwde neef was ooit een veelbelovend springruiter tot een auto-ongeluk een einde aan die carriere maakte. Maar de passie voor paarden was groter dan de teleurstelling dus verlegde hij gewoon zijn doel. Tegenwoordig weten ze hem voor de aanschaf van dressuur- tuig- en springpaarden vanuit alle windstreken te vinden. Mijn kapper en mijn neef behoorden dan misschien niet tot de excellente leerlingen waar Sander Dekker op doelt maar ze excelleren wel degelijk. Bovendien zijn ze helemaal in hun element!

Gelukkig brengen steeds meer scholen de balans in het onderwijsaanbod terug. Lag de focus eerder vooral op de academische vakken, nu staan eigenaarschap (talent en leerstijl) en persoonsontwikkeling hoog op de agenda. Dat is een mooie ontwikkeling. Want veel tieners hebben geen flauw idee welke vervolgopleiding ze moeten kiezen. Niet zelden ontdekken ze pas tijdens hun studie of beroepsopleiding dat ze zijn begonnen aan iets wat totaal niet bij hen past. Volgens onderzoeker Fouarge (deTelegraaf za.19 maart 2016) ligt dat niet aan de inrichting van het onderwijs maar moeten jongeren de hand in eigen boezem steken. Ze moeten veel zorgvuldiger worden bij hun keuze voor vervolgonderwijs en meer oog hebben voor de arbeidskansen na het behalen van hun diploma. En Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit van Tilburg doet er nog een schepje bovenop: Jongeren moeten niet alleen maar een opleiding kiezen omdat ze iets leuk vinden maar kijken naar het perspectief en de best betaalde banen. De teneur van het artikel is tenenkrommend en komt hier op neer: het vervolgonderwijs moet samen met bedrijven bepalen waar behoefte aan is. Volgens mij spannen we met die aanpak het paard achter de wagen. Allereerst leert de geschiedenis dat behoefte op de arbeidsmarkt nauwelijks te voorspellen is. Deze aanpak leidt alleen maar tot een overschot aan afgestudeerden in een bepaalde arbeidssector (Zijn er eerst te weinig tandartsen, vijf jaar later zijn het er weer teveel) Saillant detail: de prognoses voor kansrijke sectoren worden in het artikel tot 2020 aangegeven. Een gemiddelde opleiding duurt 3-4 jaar! Met zo'n advies kun je als jongere dus helemaal niets. Hoe kun je nu zorgvuldig kiezen wanneer je niet weet waar je goed in bent? Daarbij, het perspectief is ook niet bepaald aanlokkelijk. Je mag niet gaan doen wat je leuk vindt (wat meestal samenhangt met je talenten) maar moet in de bouw of metaalbewerking aan de slag omdat bedrijven daar schreeuwen om personeel! Nou ja, volgens de prognoses dan. Tot 2020. Maar of je daar in je element bent? Om over motivatie nog maar te zwijgen. 

Laten we het paard daarom eens voor de wagen spannen en veel eerder gericht aandacht schenken aan de specifieke talenten. Dan kun je, als het nodig is, ook tijdig bijsturen en zit je niet na drie verschillende opleidingen alsnog met lege handen. Het lijkt me goed om daar op de basisschool al mee te beginnen. En als bedrijven zich er dan zo nodig mee moeten bemoeien: laat leerlingen zien wat je doet, wat je maakt en welke talenten je zoekt. Voor de bakkersschool werkt het. Daar is de toestroom van leerlingen ineens enorm toegenomen. Vermoedelijk dankzij het TVprogramma 'Heel Holland Bakt'           Dat wordt smikkelen en smullen in 2020! 

Nieuwe commentaren

05.09 | 00:42

Juf Joke, wat een ontzettend leuke en mooie website. Lekker overzichtelijk en duidelijk

...
13.06 | 22:23

Zo'n leuk boekje verdient gewoon een nieuw jasje! En Mies en Max gaan met hun tijd mee! Dat is ook erg leuk!

...
28.01 | 22:02

Joke, wat ontzettend leuk! Daar kan ik echt van genieten. Voor mij was het verhaaltjes vertellen ook een van de leukste dingen in het kleuteronderwijs. Groetjes

...
14.11 | 22:15

dag Joke. Ik heb een verslagje met foto van jouw bezoek aan onze school op de website geplaatst. www.prinsesmargriet.nl .......hartelijke groeten uit Apeldoorn

...